Hans' Weerweb

07-05-2023 - In beeld: wolkbreuk/wateroverlast Eindhoven


14:22 Zware neerslag net ten westen van mijn lokatie

Na alle stormchaserij, stapels gemaakte foto's en langdurige Skywarn-deelname kan het bijna niet anders zijn of je ontwikkelt naast de interesse voor extreem weer ook meer en meer belangstelling voor de gevolgen en impact ervan. En zo werd dit een wel heel uitgebreid verslag met veel beelden van de wolkbreuk die plaatsvond over Eindhoven-centrum op zondagmiddag 7 mei.

Onweersbuien werden verwacht in een setting met > 500 J/Kg CAPE en weinig stroming en schering, waarbij buien konden worden gevormd op een convergentielijn in een vore vooruit een zwak koufront dat maar langzaam in noodoostelijke richting passeerde. De kans op onweer was duidelijk maar vooral de lokaal mogelijk zeer zware neerslag verdiende aandacht omdat de buien maar erg traag verder zouden trekken. 

De KNMI weerkaart voor 7 mei 14:00LT: 

Uiteraard zat ik de zaak te volgen, om 13:55 uur zag ik deze bui in WZW richting, de vorm van de neerslagkern links gaf al aan dat daar bakken water vielen:

14:15 Opnieuw met de camera aan de slag, een nieuwe neerslagkern heeft zich gevormd juist zuidoostelijk van de eerdere bui en nadert:

De bui zag er onheilspellend uit vond ik:

14:22 Downburst-achtige taferelen zo aan de zijwaartse uitbreiding van het neerslagscherm te zien:

Terwijl ik sta te kijken wordt het meer en meer duidelijk dat de zware neerslag toch een stuk dichterbij zit dan ik had gedacht op basis van het eerdere aanzicht. Ter illustratie de ADAGUC radarbeelden van de regio periode 14:05 - 15:05LT:

Te zien is dat inderdaad een nieuwe kern dichterbij gevormd is maar ook dat vanaf 14:15 juist voor het bereiken van het stadscentrum er zuidoostelijk van de nieuwe kern opnieuw een uitbreiding plaatsvindt en die zou de wolkbreuk veroorzaken. Overigens geeft de animatie ook mooi weer hoe e.e.a. 'werkt'; wat voor velen er uit zal zien als een enorme onweersbui lijkt meer op een los verband van single cellen met daarin zichtbaar de typisch korte levensduur van tot max. 20-25 minuten waarna er direct naast een nieuwe kern ontstaat.

Het verklaart ook waarom op sommige foto's later in dit verslag het soms weer lichter, dan weer donkerder is terwijl we in de zwaarste neerslag zitten.

14:26 Well, here comes:

14:30 het (AWS) weerstation op Eindhoven Airport, +/- 7,5 km westelijk van hier meldt wolkbreuk. Kwam later ook nog met een hagelmelding maar dat heb ik op mijn lokatie niet gezien.

14:35 Tijd om het buitenbordes te verlaten 😀

Gauw naar de andere kant een een stukje video gemaakt van het aankomen van de neerslag. Zet gerust wat volume wat hoog, nou ja, ikzelf vind i.i.g. het geluid van de zware neerslag indrukwekkend - en dan moet de meest dichte neerslag nog komen!

14:42 Ik dien een Skywarn-melding in voor wolkbreuk en maak enkele foto's van de toenemende neerslag:

De zaak begint erg snel vol te lopen met overlast voor het verkeer op de Fliednerstraat:

Nu weer naar de andere kant want de impact op de Kennedylaan is meestal nog groter en dat blijkt ook meteen. Het duurt niet lang of het verkeer begint stil te vallen en sommige auto's ook! 😅 Het blijkt voor sommigen toch te moeilijk om wat voorzichtiger te zijn...

De sportvelden staan grotendeels blank.

14:54 en dan trekt het spul verder. Maar nu ineens best veel geflits en soms hard 'rollend' gedonder. Alsof het onweer achter de neerslagkern zat. Maar het kan ook zomaar zijn dat waarneming ervan tijdens de intense neerslag amper mogelijk was. 

Bliksemregistratie over Eindhoven 14:25 - 14:55, frequentie 25 tot 30 ontladingen per minuut:

Animatie alle ontladingen over NL op 7 mei. Mooi is te zien dat het onweer eerst en vooral ontstond op de convergentielijn maar ook dat over Noord-Holland buien ontstonden op een kennelijk zeewindfront. Als deze 'lijnen' kruisen over midden-NL is dat daar nog aanleiding tot een flinke onweersopleving:

15:05 Terug naar de kant van de Fliednerstraat. Veel overlast voor het verkeer, goed te zien is dat de rijweg maar ook voet- en fietspad, sportvelden, parkeerterreinen en inritten van gebouw en terreinen helemaal blank staan. Sommige automobilisten proberen het diepste water te mijden door het fietspad te gebruiken met de nodige hinder voor de fietsers.

De buien trekken al afzwakkend verder weg. Ik besluit om eens beneden te gaan kijken, met name naar het gedoe op de Kennedylaan.

T-splitsing Fliednerstraat/Orpheuslaan:

JF Kennedylaan. Het staande water en stilgevallen/-staande auto's belemmeren het drukke verkeer zodanig dat het sommigen wel bijna een uur kost om van de buitenring (A50) naar het centrum te komen.

Centrum uitgaand is ook drama:

E.e.a. trekt natuurlijk de nodige kijkers en verhalen over eerdere voorvallen van wateroverlast worden gedeeld.😀

16:00 Terug zicht op de Fliednerstraat. De stadsbus heeft het ook niet gered en is kennelijk stilgevallen. De passagiers staan er wat verloren bij, ze kunnen wel verder lopen maar dan wel met tot hun enkels in het water. Dit ondanks dat het zo te zien al een stuk gezakt is. En aiai, zo'n klassieker redt het natuurlijk ook niet:

Op de Kennedylaan zijn hulpdiensten en andere hulptroepen gearriveerd maar het zou nog wel even duren voordat het verkeer weer ongehinderd verder kon.

Er leek nog een toegift te komen maar de neerslag hierbij zou ons juist ten oosten voorbij trekken.

Achteraf bleek dus een kleine maar zeer intense neerslagkern pal over Eindhoven getrokken te zijn, misschien niet groter dan ruim 2 x 2 km. Helaas maar een weerstation in de nabijheid en dat werd ook maar net geschampt door de meest intense neerslag, wel even een piekmeting van 95mm/uur! Op dat station zo'n 29mm in totaal en Eindhoven AP kwam niet verder van 18-19mm.

Naar schatting hier zo'n 50mm in 30 to 40 minuten, volgens cumulatieve neerslagradarbeelden zelfs tot 55 mm, teruggerekend naar een uurwaarde dus ook weer 75-90mm/uur! Ruim meer dan kennelijk verwerkt kon worden.

Bronnen:

Sluiten

Web Analytics