Wat heb ik naar deze dag uitgekeken! Het onweersseizoen 2010 was tot nu toe... hmm, laat ik het maar houden op: zwaar teleurstellend, zeker in vergelijk met de laatste paar seizoenen.
rond 19:30 (na split) RM supercell
Ontwikkeling onweerscomplexen van 18:00LT tot 11/7 01:00LT in halfuurlijkse stappen.
Wat heb ik naar deze dag uitgekeken! Het onweersseizoen 2010 was tot nu toe..., hmm laat ik het maar houden op: zwaar teleurstellend, zeker in vergelijk met de laatste paar seizoenen. Een echt belangrijke dag was nog niet aan de orde, en zelfs dagen met een 'gewoon' onweersbuitje waren er voor het overgrote deel van NL geen of amper. Maar nu konden we al een dag of vijf, zes vantevoren zien dat GFS run op run bleef komen met soms de meeste wilde max. temperaturen , SBCAPE/LI waarden en met soms echte 'neerslagbommen' in de verwachtingen. En dat voor meerdere dagen, in eerste instantie voor zondag en maandag, later tekende zich meer en meer af dat het om zaterdag en maandag zou gaan.
Tussen hogedruk boven Europa en lagedruk ten westen van ons werd (zeer) warme lucht aangevoerd, vanaf zaterdag zouden thermische laagjes, bovenluchttroggen en de positie van een (aanvankelijk zwakke) jet voor het nodige vuurwerk moeten zorgen. En moederrr, wat is het al een tijd heet en de dagen naar dit weekend toe zouden de maxima alleen maar verder oplopen!
Zaterdagochtend eerste werk maar weer de nieuwste berekeningen en de inschattingen van de experts bekijken. Klik hier om dit over te slaan en direct naar het verslag te gaan. Het zag er allemaal weer kansrijk uit met als grote lijn dat er een fors complex tot stand zou komen met de meest interessante activiteit aan de oostkant en het slepende zwaartepunt van de neerslag over West-NL, vandaar de berekende hoge neerslagcijfers voor dat gebied.
Zie bij het 10meter windkaartje hierboven ook de Estofex tekst als hieronder opgenomen.
Omdat ik hoopte op losse cellen voor het te vormen complex uit vond ik het spannend dat er op het laatst interessante waarden voor shear en SRH voor het oosten van de Benelux op de kaarten kwamen, hier twee kaartjes van LightningWizard.com (SRH, SCP):
De KNMI Guidance van 10/7 05:09LT:
Modellen algemeen tot +48 uur
Beoordeling door meteoroloog
Geldig tot zondag 11 juli 2010 24.00 locale tijd
Guidance modelbeoordeling voor Nederland, de Nederlandse kustwateren
en de Noordzee, gebaseerd op de HIRLAM run van 00 UTC en de overige
genoemde modellen en gidsen met bijbehorende runtijd.
Modellenbeoordeling.
SYNOPTISCHE SITUATIE:
Tussen een hoogterug boven Midden-Europa en een hoogtetrog ten westen van de Britse Eilanden wordt met een zuidwestelijke bovenstroming zeer warme lucht aangevoerd. Aan de grond is er momenteel in onze omgeving nauwelijks gradient. Een thermisch laag ten zuidwesten van Parijs trekt noord-noordoostwaarts en trekt vanavond over ons land. We bevinden ons vanavond onder de rechter ingang van een zwakke
jet op de Noordzee, mogelijk dus extra forcering door PVA in combinatie met convectie vanaf de grond in een groot deel van het land in de middag en avond. Deze synoptische constructie zorgt ervoor dat er vanavond en komende nacht een grote kans is op het ontstaan van een MCS. Kijkende naar de windschering in de onderste 6 km van ca 30 kn en de cape waarden van 500-1500 J/Kg lijkt de vorming van een multicellcluster, mogelijk een multicellijn aannemelijk. De kans op het ontstaan van supercells acht ik beduidend kleiner. Morgen, zondag, bevinden we ons onder een zwakke rug aan de grond. De zuidwestelijke stroming voert dan wat koelere lucht aan.
MODELBEOORDELING:
V.w.b. de synoptische situatie verschilt Hirlam weinig met de voorgaande run en de overige modellen. Ten aanzien van de neerslag zijn er enkele aandachtspunten, zie verder bij neerslag.
Aandachtspunten.
WIND:
Aandachtspunt zijn de eventuele windstoten later vanmiddag en vanavond bij het potentiele MCS. Ivens laat de mogelijkheid op windstoten van tot 35 kn, in de avond maximale waarden van 40-45 kn lokaal. Deze waarden lijken mij realistisch gezien het te verwachten windprofiel i.c.m. de onstabiliteit.
BEWOLKING:
Velden middelbare en hoge bewolking allemaal 8000 vt of hoger, lokaal ook een enkele Cu met basis rond 6000 vt. In de loop van de middag zien we de progtemps vochtiger worden en wordt convectie vanaf de
grond mogelijk met vorming van enkele CB's, hoge basis, toppen FL350-400 mogelijk. In de namiddag en avond toppen bij het MCS tot FL450, bij langdurige intensieve neerslag mogelijk wat flarden (few/sct ST). Zondag stabiliseert de afmosfeer sterk, met in de middag wat cumuliforme bewolking en mogelijk dat er in het oosten nog een enkele bui valt met kleine kans op onweer.
NEERSLAG:
In de middag en avond samenhangend met de zwaardere convectie flinke hoeveelheden neerslag. Modelruns springen zowel qua hoeveelheid als exacte koers. Het lijkt erop dat het zwaartepunt over de westelijke helft naar het noorden trekt, voorzichtigheid hiermee betrachten. Deze run komt met een maximale cumulatieve som in het westen van ca. 60 mm!!! Dit is beduidend meer dan de vorige run. EC is rustiger qua hoeveelheden (rond 20 mm) en laat zwaarte punt meer over de oostelijke helft lopen. De onstabiliteits depressie (verschil tussen stijgende luchtbel en omgeving wordt in de orde van 4 a 5 graden) dus hagel behoort zeker tot de mogelijkheden. Daarnaast behoort zwaar onweer tot de mogelijkheden. Tussen 15 en 21 UTC ligt de kans op 50 ontl/5min rond 70 a 80 %. Kans op 200 ontl/5 min is in de orde van 30-60 %. De kans op 500 ontl/5 min op standaardsgebiedsgrootte schatten we in op ongeveer 25 %.
ZICHT:
In buien 3-8 km, in zware neerslag 1500-3000 m. Komende nacht na passage MCS tijdens opklaringen nevel, lokaal mist. Zondag overdag 10+ km, in een lichte bui dan iets teruglopend.
TEMPERATUUR:
Zeer snel opwarmend tot boven de 30 graden op veel plaatsen, HIRLAM komt voor het oosten en zuidoosten lokaal boven 35 graden. KTG zit daar enkele graden onder. In de middag in het kustgebied wel enige afkoeling door wind van zee. Zondag overdag 25-30 graden.
Paraaf meteoroloog: diepevee
Uitgifte: 10/07/2010 05.09 uur LT.
De (gedeeltelijke) Estofex forecast:
SYNOPSIS
An unstable airmass has been advected in the past days from the northern Iberian Peninsula to France, and today will cover a still larger area, while afternoon MLCAPE values soar to values of 1200-2200 J/kg. Under the influence of approaching low geopotential and vorticity advection at mid levels, and continued warm air advection in low levels, development of storms will likely become more widespread over France, Belgium, Luxembourg and the Netherlands.
The other major body of unstable air is associated with a confluence zone between the Polish high and an intense mid level low centered near Moldova, advecting very humid air to eastern Romania (again).
DISCUSSION
...France, Belgium, Luxembourg and the Netherlands...
The 00Z Trappes sounding confirms the presence of a deep 14-15 g/kg moist layer in the boundary layer, which is even more than predicted by GFS 18Z (12 g/kg). The model, however, increases it to such amount during the day (18-21Z northern France, Belgium). Weakest cap is found according to GFS model LFC-LCL differences initially over C France, E Belgium and W Germany, with strongest convergence near Luxembourg, then develops a cyclonic circulation towards the evening apparently in response to the QG lifting. This low pressure center drifts off to the north or north-northwest over Belgium and Netherlands during the evening/night and will most likely be accompanied by one or more MCSs (possibly a mesoscale convective complex, MCC, given the interaction with dynamics and large instability). This scenario seems also supported by 00Z WRF models and ECMWF (Fri 12Z). The cyclonic circulation is already present before GFS develops a gridscale 'convective bomb', and is confirmed by current 04Z surface winds.
The severe weather potential is initially limited to flash floods over central France where storm motions are relatively slow and the airmass close to saturated. To the north (Belgium) 0-6 km shear is a bit higher (10-15 m/s) as well as the MLCAPE. This may already organize supercells with large hail, and after 15Z the storm-relative helicity over the lowest 3 km grows from 100 to 300 m²/s² which enhances the chance of rotating, strong updrafts. On the other hand, clustering will force the storms to coagulate into an MCS, turning the threat into mainly severe outflow winds and excessive rain. A factor which increases the wind potential from wet microburst is the large Delta-Theta-E (locally 20°). However, the storm motion will drag mostly along the boundary and shear vector direction, which may limit the spread of gusts. For this reason only a small level 2 was issued.
Estofex forecaster Oscar van der Velde ziet dus wel enige kans voor (initieel) losse cellen, en spreekt interessant genoeg over 'one or more' MCS-sen en over een kans op 'wet microbursts'. Dat zou treffend blijken...
Op zo'n dag check ik meteen 's-ochtends al de lucht, altijd mooie voorboden die AC-taferelen. Dat viel deze keer tegen, alleen wat plukjes lage cumuli waren er te zien. Pas midden op de middag een opvallende verschijning, een AC Lenticularis. Deze bleef keurig op zijn plek terwijl de lagere bewolking verder trok en behield vrij lang een zuivere schotelvorm. Op het moment van de eerste foto is dat er helaas al een beetje vanaf.
Hierboven: nu nog mooier, de AC begint verder te trekken en zich verticaal te ontwikkelen. Het geheel lijkt zo aan het uiterlijk te zien zelfs wat te roteren. Het verkrijgen van deze vorm betekende ook het einde, hierna zou de wolk uiteen vallen.
Ondertussen liepen de temperatuur maar verder op, zie het kaartje, waarop helaas Eindhoven en Volkel ontbreken (voor mij de twee dichtstbijzijnde KNMI-stations). Rond 16:30 gaf m'n tuinsensor 37.2°C graden aan!
Start - einde: | 18:45 - 22:15 |
Kilometers: | +/-110 |
Route: | Wijbosch, Veghel, Zijtaart, Eerde, Wijbosch, Den Dungen, Den Bosch, Engelen, Bokhoven, Den Bosch, omg. Den Dungen, Schijndel, Wijbosch. |
Waargenomen: | Hevige convectie, roterende stijgstroom, shelfcloud, zwaar onweer, zware regenval. |
Team: | Ik en de enige zoon van m'n vader |
Skywarnmeldingen: | 2 x schade/schadeopname (vnl. bomen) zowel direct op 10 juli als een schade-opname op 11 juli. |
Het is me vaker overkomen en dus ook nu weer: op zo'n eerste echt belangrijke dag kan ik me niet (lang genoeg) inhouden en in plaats van rustig af te wachten omdat ik immers weet dat mijn eigen regio of een direct aangrenzend gebied het doel, of op z'n minst aanvangsgebied, van de chase zal zijn besluit ik in de namiddag om er alvast op uit te gaan voor een aantal sfeerfoto's. Ik laat op m'n D90 meeneemcam na alle spullen thuis om een rondje in de regio te doen. Het is verschrikkelijk warm, de autothermo rondt weliswaar naar boven af en er zal zeker ook enig 'bebouwde kom effect' een rol gespeeld hebben, maar toch:
De lucht begint langzaam maar zeker helemaal dicht te trekken. Aan de Veghelse buitenhaven ontmoet ik vriend Eric, karpervisser en ook 'buitenmens', en we spreken over het vissen, de visstand en natuurlijk ook over het hete en droge weer van de laatste tijd en wat er vanavond staat te gebeuren. Daar gaat wel een halfuurtje mee gemoeid, maar ik vind om een of andere reden (?) nog steeds dat er tijd genoeg is. Het wordt in het zuiden wel wat donkerder dus besluit ik te vertrekken om in die richting wat foto's te maken.
18:45 Hierboven en onder: foto's genomen tussen Veghel en Zijtaart. Dat ziet er al lekker dreigend uit, maar ik heb nog niet het idee dat dit het echte werk zal zijn (ik wist nog niet dat drie kwartier eerder een toen nog klein losstaand celletje - ver voor alle overige ontwikkeling uit - onder Eindhoven de B/NL grens gepasseerd is).
De twee foto's hierboven zijn even later genomen vanaf de Vlagheide nabij Eerde. Sjonge, het stuk aambeeld dat ik kan zien ziet er toch wel indrukwekkend dik uit en ook wordt het almaar dreigender en donkerder die kant uit... Nu ben ik gealarmeerd en besluit snel naar huis te gaan om alle chasespullen op te halen. Opmerkelijk detail bij de foto hierboven: de helft van die bomen zal het volgende uur niet overleven...
19:05 Het allereerste dat ik thuis doe is Buienradar checken... WAT!? Een zeer forse discrete cel komt
op me af met veel onweer erop en veel belangrijker, met twee intensieve neerslagreflecties... Dat wordt splitten! Ik verlies nog kostbare minuten omdat ik een Nikkor lensdop niet kan vinden en vertrek in noordelijke richting. Bij het instappen is het erg donker en zie ik de eerste flitsen met dreunend gedonder.
Ik rijd eerst een twee, drie kilometer om wat afstand te hebben en zie een prachtige vrijstaande stijgstroom! Maar ik kan die hier tussen alle bomen niet fotograferen en ook wordt mijn richtingsgevoel t.o.v. de updraft door het rijden over die binnenweggetjes danig op de proef gesteld. Ik heb namelijk een nieuwe mobiel en mis nu m'n GPS-kompasprogrammaatje dat me zo vaak zo goed geholpen heeft tijdens chases.
Het is nu zaak me niet te ergeren of ongeduldig te worden, dat dient de verkeersveiligheid en de chase-effectiviteit! Al rijdend leid ik me maar af door een limerick te bedenken:
Een chaser zag eens een mooie stijgstroom komen
maar kon van fraaie foto's alleen maar dromen,
want wat hij ook deed,
en hoe hij ook reed,
het zicht bleef belemmerd door bomen!
De bomen zijn er hier in de regio wel zwaar voor gestraft, wat gingen er veel om, niet alleen populieren maar ook kastanje, linde en amerikaanse eik... Tijdens het rijden zie ik een paar keer achter me grote stofwolken ontstaan die ik verder negeer (...) omdat ik snel naar een mij bekend zichtpunt tussen Schijndel en Den Dungen wil om de stijgstroom te kunnen fotograferen. Die stofwolken zouden later heel relevant blijken.
19:30 Gelukkig is het dan zover en zet ik de updraft die volgens mij roteert op de foto. Foto's zijn gemaakt op resp. 15 en 12 mm groothoek, de cel staat dus veel dichterbij dan op de foto's het geval lijkt te zijn. Omdat ik denk in WZW richting te kijken (als gezegd geen kompas ter beschikking) neem ik aan met de leftmover van doen te hebben... wel vreemd dat ie gewoon cyclonaal roteert... Later heronderzoek ik dit en blijkt deze kijkrichting vrijwel zuidelijk te zijn, het is dus de rightmover met de stijgstroom zeg aan de OZO kant! Het splitsen heeft overigens dan nog maar net plaatsgevonden.
Een paar kilometer verder een opvallend moment: het eerst zo grijzige neerslagscherm ziet er ineens een stuk lichter uit als van links uit een hagelscherm 'indraait'. Wat een massief uitziende neerslagkern zo! Grote hagelstenen (4 tot 5 cm) zouden wat later te Vorstenbosch en tussen Vorstenbosch en Nistelrode voor veel autoschade zorgen tot een flink aantal gevallen van 'total loss' toe. Getuigen spreken van deuken zo groot als halve tennisballen! Ik besluit door te gaan naar een favoriet zichtpunt, bij het Provinciehuis te Den Bosch maar dan aan de andere kant van de A2 om de zaak verder op me af te laten komen (ik hanteer dan nog steeds een verkeerde windrichting aanname). Ik heb daar prima verzicht en een goede schuilplek onder de A2 in de buurt om aan eventuele grote hagel te ontkomen.
Hoezo hailcore !? Had iemand water met ijs besteld?
19:45 Op het zichtpunt blijk ik me te hebben verkeken op de trekrichting. In het oosten zie ik een donkere massa en naar het westen toe convectie op enige afstand. Ik sta tussen de twee onstane kernen in! Nog steeds met de verkeerde windrichting aanname in mijn hoofd neem ik aan de rightmover NNO trekt en de leftmover naar het westen (dat zou feitelijk resp. ONO en vrijwel zuiver N zijn). Omdat ik via de A2 en A59 heel snel te noorden van Den Bosch in het riverenlandschap kan komen besluit ik dat te proberen om zodoende weer bij de rightmover te komen.
Dit zijn het soort foute aannamen die je de (verdere) chase kunnen kosten... Als alleenchaser kan ik nu eenmaal niet ook de hele tijd de radarbeelden en fora raadplegen - vandaar dat het gemis van m'n
'dashboard-kompas' nu zo groot is!
20:15 In de omgeving van Bokhoven aangekomen zie ik snel mijn vergissing in. In NW-richting het tafereel
hierboven met de stijgstroom op een vreemde positie; de leftmover dus. In het oosten alleen nog een vage donkere massa te zien: de rightmover. Hieronder een animatie van Buienradar-neerslagbeelden waarop te zien is hoe e.e.a. zich van 19:00 tot 20:30 heeft afgespeeld:
Ook is op de animatie te zien hoe in het kielzog van de grote cel zich twee nieuwe behoorlijke actieve kernen hebben gevormd, waarvan de voorste zich lijkt te splitsen. Dat hele spul komt precies naar mijn positie toe, en ik prijs me gelukkig dat het zodoende alsnog helemaal goed gaat komen met de chase. In werkelijkheid zou het nu pas chaotisch en soms wat angstwekkend worden... Er komt een woeste wolkenformatie die voorafgaat aan een dicht neerslagscherm op me af, dat eerst maar eens fotograferen:
20:24 Maar nu beginnen er gesprekken binnen te komen op m'n mobiel... vrienden uit m'n thuisregio melden door bomen versperde wegen, een boom op een nieuwe aanhanger gevallen en erger nog, een vriend bezocht een vismaat en trof betrokkene bewusteloos aan in zijn vistentje, een zware tak was op z'n tentje gevallen. Een collega meldt hagelschade wat oostelijker, etc. etc. Daar word ik wel onrustig van, bovendien is dat alles slechts enkele kilometers van m'n woning! Ik besluit dus maar terug te gaan, maar eerst de komende cel uit te zitten, deze nadert nu en ik heb geen zin de steeds donkerder en dreigender neerslag te moeten 'punchen' (moet er dwars doorheen om naar huis te kunnen).
Een geweldige bak neerslag en een ware CG'-barrage volgen, waarbij het kort tot 50-60 ontladingen per minuut kwam. Ik sta hier echt in het open landschap en zie de bliksem in de velden om me heen inslaan! Ik besluit een rustiger (...) plekje te zoeken voor foto-pogingen, en zie verbaasd wandelaars in vakantiekleding door dit open gebied richting Bokhoven hollen... levengevaarlijk! Te vaak zie ik dit, veel mensen volgen de weersverwachtingen en eventuele -waarschuwingen niet, of denken dat het allemaal wel zal meevallen.
Ik parkeer de auto achteruit in de oprit van een boerenbedrijf met wat bomen erbij met verzicht over het open landschap. Ik zet het linkerraampje over om van het geluid van de neerslag en de donders te kunnen genieten en probeer een manier om te kunnen fotograferen met dit licht en alle neerslag te bedenken, dit alles terwijl het volop onweert. De neus van de auto staat zowat tot aan de rand van het asfaltweggetje. En dan gebeurt het, een inslag pal aan de overkant van het weggetje tussen de rand van de weg en het slootje aan de overkant in. Precies tegenover me! Ik raak even verblind en moet m'n cam uit- en aanzetten om weer te kunnen gebruiken (...)
Ik ben hierdoor even helemaal uit het lood geslagen en zit het maar een minuut of tien uit totdat het ergste wegtrekt. Ik maak me ook zorgen of de auto wel weer zal starten, je weet maar nooit met al die electronica.
Als het ergste over is neem ik wat video op om i.i.g. nog het zicht en sfeer van het moment vast te leggen:
Eerst was ik nog enthousiast over hoe die boerderij daar stond, als je zo woont met zo'n verzicht wat zou je dan mooie weerfoto's kunnen maken (en natuurlijk 'gewoon' genieten van alle fraaie weerbeelden die we soms voorgeschoteld krijgen)! Na het voorval hier kijk ik daar toch weer heel anders tegenaan!
21:00 Op weg gegaan naar huis, maar dan zie ik de stijgstroom van de meest zuidelijke kern die inmiddels
in ongeveer noordelijke richting wegtrekt. Dat ziet er mooi uit en moet toch nog maar even op de foto gezet. Ik begrijp nog steeds niet waarom er niet per ongeluk een CG op een foto is terecht gekomen, vaak dat er een te zien was op zowat het precieze moment van afdrukken!
Hieronder: als de inflowband precies boven me is aangekomen ziet het geheel er prachtig 'gladgestreken' uit.
21:30 Op weg naar huis zie ik rijdend over de N279 onder Den Bosch in de gesloten bewolking ineens dezelfde golvende regelmatige 'rillen' als die ik zag op 21 juli vorig jaar... Hmm, ik dacht na alle vertraging dat een minuut of 10 extra ook niet veel meer zou uitmaken en besluit het eerdere zichtpunt tussen Schijndel en Den Dungen opnieuw te bezoeken. Daar aangekomen zie ik tot m'n genoegen een fraaie shelf op me afkomen, er is wel erg weinig licht over voor de fotografie.
De shelf was erg mooi glad gevormd en had een erg brede massieve kraag. Indrukwekkend om te zien, mede gezien de forse snelheid waarmee het geheel op me af kwam. Hieronder: onder de shelf definitief te weinig licht om te fotograferen, ik kon zo de whales mouth niet meer goed vastleggen.
21:40 Mijn vriendin belt dat ze na een personeelsuitstapje te Beek en Donk eindelijk thuis is, bijna alle wegen vanuit het zuiden naar onze woonplaats (incl. grotere wegen als de N279) bleken afgesloten wegens omgevallen bomen en het ruimen ervan. Uh oh, ze noemt daarbij locaties tot op 500 meter van onze woning, waarmee gelukkig niets aan de hand blijkt te zijn. Ik ga weer op weg maar moet nu alsnog 'core-punchen', de kern van de cel van de shelf is inmiddels over me. Weer knallende CG's, windstoten en zware, erg zware neerslag die het zicht aanzienlijk doet verminderen. Ik profiteer weer van het gewicht en vierwielaandrijving van m'n chasemobo, zie anderen worstelen met wind en aquaplaning, de enkele auto's op de weg rijden meestal maar rond de 30 km/u. Het weerbeeld maar vooral ook de blauwe en oranje zwaailichten overal om me heen te zien, zorgen voor een echte 'noodweer-sfeer'. Geeft wel een ultiem chase-gevoel moet ik zeggen - maar dat komt misschien ook omdat ik inmiddels wat over de eerdere schrik en zorgen over schade heen ben.
22:05 Weer thuis. We wisselen onze verhalen uit en ik sla wat beelden op voor het verslag van deze dag. Hierboven: de zojuist door mij doorreden bui is een van de cellen met de hoogste wolktoppen.
Ik plaats het volgend bericht op de Weerwoord en Skywarn fora:
!!zwaar weer/schade regio Schijndel/Veghel
Zeer veel bomen om en hulpdiensten onderweg. Veel wegen vanuit hier (bijna alles in Z en O richting) niet meer bruikbaar/afgezet. Getuigen zeggen 'wervelwind'. Ga zometeen en morgen kijken hoe het eruit ziet.
Zelf dit net gemist en op chase geweest en meerdere angstwekkende nabij blikseminslagen meegemaakt Zeer indrukwekkende updrafts + shelf e.d. op foto.
Tijdens chase veel telefoons van vrienden in paniek en met schade aan auto's etc.
Rond 22:30 verhoogt het KNMI alsnog de waarschuwingen naar een volledig weeralarm voor het midden en noorden van het land, hieronder het rond 00:00 getoonde plaatje.
Nu wou het toeval dat we nog naar een feestje in Veghel moesten, ik eigenlijk wel wat meer van het gebeuren langs en op de wegen wou zien en er nog een buienlijn te verwachten was... Op naar Veghel dus maar dan niet via de kortste weg want die kant op waren alle wegen versperd. Gelukkig was de N279 weer vrij en ik verbaasde me over de hoeveelheid stammen, blad en takken op en langs de weg - maar dat was nog maar een voorproefje van wat er allemaal te zien zou zijn.
23:50 Op het feestje zie ik van uit het zuiden de ontladingen steeds beter en we besluiten op weg naar huis te gaan om zodoende ook nog die cel mee te pikken. Bovendien wilden we nu de zuidelijke route nemen om te zien wat inmiddels de stand van zaken was. Nu, dit werd weer een echte spektakeltocht, wat een CG's, wat een knallen en wat een neerslag. En we moesten inderdaad over binnendoortjes, de meeste wegen waren nog afgesloten aan die kant van het Wijbosch.
Gezien de hevige wind en zware neerslag kon ik m'n plan om nog bliksemfotografie te proberen wel vergeten - ondanks de grote hoeveelheid waargenomen ontladingen nog steeds geen een op de foto!
Hieronder het satellietbeeld van 01:15LT. Twee MCS'sen en een forse lijn buien ertussen. Ik dacht hierbij nog eens terug aan de Estofex forecast...
00:30 Weer thuis en ik probeer nog gauw vanuit het badkamerraam een bliksemfoto te maken voor in het
verslag, en dat lukt maar net omdat de lijn nu snel wegtrekt. Wat een onweersdag! Ondanks allerlei berichten dat een nieuw record aan ontladingen geregistreerd zou zijn kan ik dat niet terugvinden bij het KNMI. Met de kanttekening dat bijna 50.000 geregistreerde ontladingen in een uurtje of twaalf natuurlijk zeer uitzonderlijk is.
Zondag 11 juli 'The day after' ga ik er 's-ochtends op uit om in de omgeving schadebeelden vast te leggen, dat werd een wat treurige exercitie. Een uitgebreid schaderapport volgt....
*klik hier voor de schadefoto's/-verslag.
Geplaatst 22-05-2025 15:09
Gewijzigd 05-06-2025 21:13