Hans' Weerweb

28-08-2025 - Zeperd-chase (?)

Ik kom er soms niet aan uit of een chase wel/niet een mislukking ('bust') is. (1) ja, het viel tegen maar (2) we zagen ook spektakel.


17:05 vanaf de Oude Veenweg - Radewijk

We konden nog een paar dagen genieten van warm zomerweer dankzij een omvangrijk laag op de oceaan (restant van/ex-orkaan Erin). De omslag kwam deze dag bij passage van een occlusie van west naar oost. De occlusie hoorde bij een laag met de kern ten noorden van Ierland. Het front werd gevolgd door een trog op hoogte dat activiteit van buien op de occlusie verder kon "aanjagen".

Modellen zwabberden nogal, soms al buien voor de occlusie uit, dan weer niet i.v.m. (te) droge lucht. In het algemeen kon wel worden verwacht dat buien over de oostelijke helft het felst zouden kunnen uithalen omdat daar de temperatuur voor het front uit nog flink kon oplopen. Het zou dan gaan om een regime met tot 1000 J/Kg MUCAPE en voldoende schering voor multicell-organisatie, in sommige berekeningen kwam de diepe windschering nog een stuk hoger uit waardoor verdergaande organisatie mogelijk zou zijn! De belangrijkste zaken op de weerkaart hieronder voor vandaag 14:00lt:

Bron: KNMI

Het KNMI waarschuwde voor de onweersbuien: "vanmiddag trekken er een aantal regen- en onweersbuien van zuidwest naar noordoost over het land. Plaatselijk kunnen deze buien stevig zijn met kans op windstoten, (kleine) hagel en veel neerslag in korte tijd."


Bron: KNMI

Estofex: "A level 1 was issued across NE France, E BENELUX, W Germany and Denmark mainly for marginally large hail and severe wind gusts."


Bron: Estofex

Ik vond het moeilijk om tot een chaseplan te komen, ik vertrouw daarvoor nogal op de laatste runs van fijnmazige modellen Harmonie en ID-2. Harmonie kwam met teveel en te dikke buiencomplexen, het model berekende te lage temperaturen en teveel vocht. In de loop van de ochtend bleken berekende buien er ook al niet te zijn en de temperatuur zat flink op te lopen tegen het middaguur. Wel kwamen beide modellen met kansen voor het noordoosten/uiterste oosten. Nu vind ik ID-2 meestal wat minder betrouwbaar dan Harmonie, maar de laatste een of twee runs voor het moment zelf zijn vaak erg waardevol, "zitten er goed op". En dus wilde ik de ID-2 9z run zeker nog raadplegen voordat vertrokken zou worden.

Stormchase

Start - einde: 14:00 - 20:15
Kilometers: 407
Route: Veghel - Zwolle - Radewijk - Zwolle - Veghel - Eindhoven
Waargenomen: Convectie, outflow windstoten/stofstorm.
Team: Ik en Ron
Skywarnmeldingen: (geen)

Nou, die ID-2 09z run gooide mijn plannen overhoop, "alles anders" voor het gebied dat ik in gedachte had: ZO-Drenthe tot de Achterhoek of iets er tussenin. Aangekomen in Veghel zit ik bij Ron aan tafel te twijfelen wat te doen. Rond 14:15 besluiten we toch maar aan te rijden naar het oorspronkelijke doel, blijven zitten is geen optie; over onze regio erg droge lucht en we moeten voorkomen dat we straks voor "alles" te laat zijn mocht het over het noordoosten gebeuren.

Rond 16:30 zijn we op locatie, de Oude Veenweg te Radewijk vlakbij de Duitse grens. In de ZZW aanvoerrichting wel wat gepruttel maar niks noemenswaardigs. Over het noorden van Groningen onweer maar daarvoor zijn we te laat. In het oosten zien we een paar wat gezapige buien, de meest noordelijke lijkt vreemd genoeg hoger gebaseerd dan de zuidelijke, die ook nog eens een outflowtafereel produceert:

17:00 Ineens staat er een donkere wolkenbasis voor onze neus! Geheel onverwacht want we zagen 'm uit de aanvoerrichting niet aankomen:

En meteen steekt er een harde wind uit het westen op met windstoten die ik schat tot 75 km/u. Moest achter de auto gaan staan om de cam te kunnen stilhouden. Voor ons steekt een ware stofstorm op, geluk dat we niet een weggetje verder zijn gaan staan. 😅


Video: Ron Leunisse

Als de wind is gaan liggen herpakt zich de wolkenbasis en lijkt nog aardig gestructureerd:

En dan is de wind terug en wordt het spul vakkundig om zeep geholpen. Er ontstaat verderop een  soort lineaire structuur na de opstuw door de harde wind.

En dan trekt het spul al direct afzwakkend verder. Ik kon het hele gebeuren en de windrichting erbij maar moeilijk duiden. Al met al wel een volledig onverwachte en spectaculaire situatie.

Ondertussen richting Hoogeveen convectie met soms aardige structuren aan de basis. Maar ook die ontstaan en lossen meteen weer op. Kennelijk zijn niet alle voorwaarden voor buivorming voorhanden.

Maar dan blijkt: de lucht is hier net zo droog als in onze thuisregio! Dat verklaart de snelle ondergang van de nieuw gevormde buien!

En dan kan ook het gebeuren met de erg snel gevormde wolkenbasis en de harde wind op onze locatie verklaard worden (zie ook de ADAGUC animatie hieronder):

Een geval van genoeg forcering en schering maar onvoldoende onstabiliteit.

We hebben het nog even aangekeken maar het begon alleen maar op te klaren vanuit het westen en dus rond 18:00  thuisreis gestart. Dat ging nog met wat moeite, nadat we te Oosterhaar een wegafsluiting tegenkwamen bleek mijn autonavigatie wel heel eigen ideeën te hebben over het wegennet daar in de regio. 😅


Bron: Weerplaza


Bron: Lightningmaps

Kijken we naar de totale neerslag (alleen officiële weerstations op het kaartje, lokaal wel dagsommen tot over 30-40mm) en de totale bliksemontladingen over de dag moet toch gezegd worden dat de hele setup toch lang niet zo geweldig was als gedacht en verwacht. Dat ondanks o.m. het onweer over uiterst NO-Groningen, waarneming van een goed georganiseerde cel over midden-NL en in de avond een supercell over Limburg. Dat brengt me meteen op een echte fout in deze chase: we zagen op de terug het enorme aambeeld ervan staan in het zuidoosten met nog enige convectie ervoor. Dat bleek een leftmover die over de noordelijke helft van Limburg trok, terwijl ik dacht dat al het spul ergens in de regio Heerlen-Maastricht zat! Die leftmover hadden we gemakkelijk kunnen (moeten!) onderscheppen. Ik zag de cel op de terugweg naar Eindhoven vanaf de A50 staan, prachtig aangelicht door het laatste daglicht en voorzien van een fraaie band pileus boven de stijgstroom...

Geplaatst 29-08-2025 15:11
Gewijzigd 30-08-2025 22:31

Sluiten

Web Analytics