Hoe je het ook bekijkt: het heeft (te) lang geduurd.
16:22 vanaf de Veerweg te Sprang-Capelle
Hoera, eindelijk eens een uitgebreide onweersituatie over het overgrote deel van ons land. Zaterdagmiddag passeerde een actief te noemen occlusie met ook landinwaarts buienactiviteit, voor het zuidoosten/oosten in een setting met 500-1000 J/Kg MUCAPE en effectieve windschering rond 30kn.
Modellen waren redelijk op lijn, wel verschillen hoe omvangrijk buien zouden kunnen zijn, timing en of er buien vooruit het occlusiefront zouden ontstaan maar over die buienlijn op het front was eensgezindheid. Het KNMI waarschuwde voor onweer, in eerste instantie voor de westelijke helft:
13:45 Maasgebied ten noorden van Kruisstraat, temperatuur +/- 19°C.
Start - einde: | 13:10 - 17:40 (daarna vanuit thuis spotten) |
Kilometers: | +/- 170 |
Route: | Eindhoven - Den Bosch - omg. Kruisstraat - 't Wild - Den Bosch - Waalwijk - omg. Dussen - Engelen/Bokhoven - Eindhoven |
Waargenomen: | Intens onweer, (meermaals) zware neerslag/wolkbreuk, wallcloud, shelfcloud |
Team: | Me, myself and I |
Skywarnmeldingen: | 2 x Wolkbreuk/zware neerslag, 1 x wallcloud |
Na uitgebreid raadplegen van modellen en verwachtingen koos ik voor een positie in het Maaslandschap, ik wilde niet te ver westelijk, misschien kon de temperatuur meer oostelijk nog wat verder stijgen en in het algemeen rijd ik liever naar buien toe dan er in terecht te komen of zelfs achterna te moeten rijden. Zie de foto hierboven: om 13:45 stond ik net ten noorden van Kruisstraat, oostelijk van Den Bosch met mooi zicht rondom en de A59 dichtbij voor evt. snelle west/oost verplaatsing. Ver noordwestelijk zag ik al buien trekken met achterin de "straat" een extra donker deel. Nu sta ik hier wel goed maar het duurt nog wel tijd voordat buien hier zijn, en om dan alles wat ik al kan zien te laten lopen is me al te statisch.
Op weg dus in westelijke richting met een aandachtige blik op de buienstraat, het ging om buien voor de occlusie uit. Bij het naderen van Waalwijk merkte ik wel dat ik niet te ver meer moest gaan, de buien trokken in NW richting verder van me vandaan en zoveel afslagen resteerden niet meer. Ik pakte Waalwijk-Oost, niet favoriet v.w.b. zichtpunten maar als het niet kan zoals het moet ....
Vanuit een positie langs het Afwateringskanaal (bij het bruggetje over het Oude Maasje) zie ik over het handelsterrein daar een verlaging die gezien de instroom vanuit de neerslag toch wel wallcloud-karakter heeft:
En ook verder is de bui voorzien van interessante in- en outflowtaferelen.
Vanaf de Polderweg, Heusden:
Rond 15:00 besluit ik wat verder westelijk te gaan maar zie eerst weer vanuit de eerdere plek aan de achterkant van de buienstraat de nodige inflow - dat spul leeft dus nog steeds, zie de foto hierboven.
Om 15:13 positie aan de veerweg tussen Sprang-Capelle en Dussen, het zag er toen zo uit:
Om 15:55 zie ik via de app een foto van een prachtige cel vanuit Papendrecht en volgens mij zie ik diezelfde cel van de zijkant (foto hieronder). Maar het bracht me ook aan het twijfelen, sta ik wel westelijk genoeg? Maar verplaatsen durfde ik in deze fase niet, kans dat ik zo de neerslag in zou rijden en/of te weinig tijd zou hebben om weer oostelijk voor de buienlijn uit te komen.
Even goed kijken, zie ik daar een shelf?
En inderdaad, langzaam maar zeker kwam een shelf mijn kant op.
Het was wel een bijzonder ding vond ik, zuidelijk (links op de foto's) meer ruig/borstelig, een steil gevormde arcus, verder noordelijk steeds gladder met de typische vooruit stekende puntvorm.
Let op: deze panorama kan worden aangeklikt voor grotere weergave (ik hoop dat je een groot scherm met hoge resolutie gebruikt 😉). Hieronder: wut? Outflow voor de outflow?
Hierboven en onder: er waren wat losse kernen net zuidelijk van mijn positie voor de lijn uit ontstaan en ik was wat bezorgd dat die hier de zaak zouden komen verstoren. Maar toen fel onweer en zware neerslag vanuit het zuidwesten mij naderden was het toch de lijn zelf; de shelf moet dus op gang gebracht zijn door een eerdere cel westelijk van me.
16:25 Nog gauw een laatste foto en dan op weg richting Den Bosch om weer voor de lijn te komen. Het KNMI had ondertussen de Code Geel naar de oostelijke helft van het land verplaatst.
Mijn doel was om weer op mijn oorspronkelijk plek te komen of zonodig verder oostelijk richting Ravenstein of Grave. Bij Den Bosch zat ik precies op de rand van de buienlijn en ik zag een enorme whales mouth. Er was eigenlijk geen tijd voor maar ik wilde dit graag op foto dus waarom niet even naar omg. Bokhoven? Ik pak de afslag maar de directe route bleek afgesloten. Ik maakte de fout om de omleiding te nemen i.p.v. terug te gaan - die omleiding bleek een tijdrovende "toeristische route" en ik raakte zo het initiatief in een keer kwijt. De whales kwam dan om 16:52 ternauwernood nog op foto nabij Bokhoven.
Ik was op de A59 al doorheen zware neerslag gereden en daar kwam ik nu weer in bij terugkeer op de snelweg. Het bleek dat de lijn wat meer ZW-NO georiënteerd lag dan berekend en als ik nu snel genoeg was kon ik de thuishaven nog halen voor aankomst van de buien, het oorspronkelijke doel was echt niet meer haalbaar. Op weg naar Eindhoven dus maar op de A2 kwam ik t.h.v. Den Bosch en later Boxtel in een heuse wolkbreuken terecht (waarvan melding gemaakt) met felle CGs en zwaar gedonder erbij! Ik zou thuis precies bereiken op moment dat de buien daar aankwamen. Meteen dus fotograferen en video van de neerslag maken.
Here we go, de neerslag werd voorafgegaan door een paar felle ontladingen met bijpassend gedonder:
Bye-bye 1:
Bye-bye 2:
Over Limburg trokken nog buien, eentje kwam nog in zicht in het zuidoosten en dus op de foto gezet:
19:30 En zo keerde de rust weer terug. Ik was, ondanks het moeten afbreken van de chase, heel tevreden; eindelijk weer eens echt flink onweer over onze contreien!
Geplaatst 14-09-2025 12:08
Gewijzigd 15-09-2025 23:03