Het zit soms niet mee... nu waren er zelfs meerdere "tegenzitters" maar belangrijk is en blijft natuurlijk wat doe je zelf (of niet)?
| Start - einde: | 14:30 - 19:40 |
| Kilometers: | +/- 164 |
| Route: | Veghel - Ravenstein - omg.Grave - Reek - Linden - Venray - Veghel |
| Waargenomen: | Licht onweer, convectie |
| Team: | Ik en Ron |
| Skywarnmeldingen: | geen 🙁 |
Normaal gesproken heb je een plan voor een chase - ook als het om een bescheiden chase gaat. En bij het plannen (van vooral een uitgangspositie om te beginnen) heb je dan steun van (computer-)modellen, het meest van fijnmazige modellen als Harmonie en Icon-D2. Op de dag zelf gaat het dan om de runs tot - zeg - 06z. In de loop van de dag komen er telkens nieuwe runs uit die (daardoor) natuurlijk steeds dichter bij het uiteindelijke verloop van de dag komen te staan. Maar daar heb je niks aan bij het plannen vooraf. Deze keer was er geen (zelfs geen enkele) steun van modellen, allen sprongen met steeds zeer verschillende rultaten van run tot run. Puur ter illustratie een paar Kachelmann-kaarten van Harmonie en ID-2 00z en 06z, afgebeeld is dan telkens welke neerslagsom per uur om 20:00lt verwacht wordt:




Nou, daar kan je dan niet veel mee, telkens andere regio en vooral tijd. Overigens niet alleen bij Harmonie en ID-2, ook de andere modellen hadden het kennelijk moeilijk met de situatie, er was nog invloed van een hogedruk impuls (cap) en wellicht ook zwakke forcering? En dan ziet het er op de dag om 14:00lt zo uit, iets wat geen enkele berekening echt had voorzien:

Ik ging, bij gebrek aan steun van de modellen, maar een beetje uit van scenario's uit het verleden, hoe pakken dit soort dagen (veel CAPE en voldoende schering voor multi-cellen) vaak uit? Het werd een locatie nabij Ravenstein, veel zicht rondom en met de A50/A326/A73 voldoende mogelijkheden om te verplaatsen, waarbij ik de kans groot achtte dat die verplaatsing hopelijk pas na de spits nodig zou zijn. We kregen al een hint op de heenweg: file op de A50 vanaf voor Oss tot aan de bestemming...
Maar goed, daar stonden we dan zo rond 15:40. Lang hoefden we niet te wachten, rond 16:45 zagen we wat leek op een formatie bij/op een outflow boundary naderen. Ik dacht er eerst niet zoveel van:

Hieronder in een al wat verder stadium een pano:

foto: Ron Leunisse
Maar ineens zagen we zeer snelle ontwikkeling van onweersbuien op dat lijntje. In de foute aanname (!) dat om buivorming in de vore voor het koufront uit zou gaan, wilden we wat noordoostelijker gaan zodat de buien zich eerst nog wat meer konden ontwikkelen. Probleem: in Ravenstein zagen we al meteen de bijna stilstaande file op de A50, dus moest we binnendoor richting Grave. Dat bleek echt teveel tijd te kosten en op een gegeven moment zagen we dan ook dat de lijn ons al gepasseerd was. Foto omg. Grave:

Goed, de geplande verplaatsing over snelwegen ging dus niet door en de lijn was achteraf dus "gewoon" een outflow gebeuren, de buien erop zouden al in de omgeving van Arnhem gaan afnemen. Maar nu maakte ik pas de echte fout, ik concentreerde me op binnendoor via Reek toch zo snel mogelijk op de A73 te komen in de foute veronderstelling eerst dat de lijn aan de zuidpunt zou uitbreiden (was juist aan het inleveren), en daarna dat nieuwvorming zuidelijk van "onze" lijn plaatsvond - maar dat bleek dus westelijk (erachter). Ik had i.p.v. te rijden moeten focussen op de radarbeelden, en tijd te nemen om te beslissen hoe verder. Een dikke fout, die ik mezelf kwalijk neem. Of ik de achteraf juiste beslissing zou hebben genomen om naar het uitgangspunt terug te keren is daarmee natuurlijk niet gezegd, zeker ook omdat de lijn achter de nieuwvorming op moment van vertrek er niet goed uitzag. Hieronder een ADAGUC animatie over het verloop van 16:55 tot 19:15, gemarkeerd is ons uitgangspunt bij Ravenstein:

Zouden we gebleven zijn hadden we een prima onweersbui voorbij zien komen! In plaats daarvan ging ik in de foute aanname van de ontwikkelingen zuidwaarts rijden naar Venray, wat ons alleen maar verder van de buien bracht.

In die omgeving zagen we wat zwakke convectieve pogingen - maar dat ging het zeker niet worden en we besloten dan ook maar huiswaarts te keren. Voor vertrek nog even een foto van imposante wolken met Pileus-vorming, dit waren buien ver weg, op dat moment bij Aken!

De hele beleving liet me met een katerig gevoel achter. De zoveelste keer in twee jaar dat ik alles in principe goed genoeg heb ingeschat en goed stond maar het in de uitvoering mis gaat - dat lag niet altijd aan alleen mijn beslissingen, weet ik, maar misschien wil ik te graag. Heb een succesje nodig nu! Moet ik nu wat afstand nemen of juist elke volgende gelegenheid blijven proberen?
Dan nog het bliksemkaartje van het KNMI. Wrang, want waar dagenlang de nadruk werd gelegd op het zuidoosten bleek dat zo'n beetje het gebied waar juist niets gebeurde ...

Geplaatst 31-05-2026 13:37
Gewijzigd 31-05-2026 23:11